Träning – för välmående och bättre studiefokus
Fysisk aktivitet och träning gör din hjärna mer kreativ, fokuserad och anpassningsbar. När du får in regelbunden träning i din vardag förbättrar du både ditt välmående, din hälsa och din inlärningsförmåga.
På Ystad Fria Läroverk går det både elitidrottare och de som aldrig har hållit på med träning. Vår ambition är att alla ska kunna hitta en träningsform som passar och att träningen ska bli en naturlig del i vardagen. Vi uppmuntrar alla att ta vara på möjligheten att träna under skoldagen.
Vällagad och näringsrik mat hjälper kroppen att må bra, orka och prestera och vi vill att alla äter en bra lunch. Därför får du som elev på Ystad Fria Läroverk ett matkort som gör att du kan välja mellan ett antal olika lunchrestauranger i skolans närhet. Genom ett samarbete med Nordic Wellness får dessutom våra elever som läser träningstillvalet Fys och hälsa gratis gymkort och tillgång till samtliga Nordic Wellness träningsanläggningar i hela Sverige.
Vad säger forskningen?
Forskningen visar att hjärnan kan utvecklas i en positiv riktning med hjälp av regelbunden pulshöjande träning. Det finns också studier som visar att fysisk aktivitet under skoldagen har positiva effekter på minnet, inlärnings och koncentrationsförmågan samt beteende i klassrummet. Forskningen understryker dessutom betydelsen av fysisk aktivitet i ung ålder eftersom det har positiva hälsoeffekter på lång sikt. ³
3 Hansen, Anders. 2016. Hjärnstark – Hur motion och träning stärker din hjärna. Bonnier: Stockholm. Álvarez-Bueno m.fl. 2017. “Academic Achievement and Physical Activity: A Meta-analysis”, Pediatrics 140: e20171498. Budde, m.fl. 2008. “Acute coordinative exercise improves attentional performance in adolescents.” Neuroscience Letters 441: 219–223. Harvey, Susan P. m.fl. 2018. “The Effects of Physical Activity on Learning Behaviors in Elementary School Children: A Randomized Controlled Trial.” Contemporary School Psychology. Mura, Gioia m.fl. 2015. “Effects of School-Based Physical Activity Interventions on Cognition and Academic Achievement: A Systematic Review.” CNS & Neurological Disorder – Drug Targets 14: 1194-1208.